اوتیسم بیماری است که خیلی از شما از آن می‌ترسید و نگران هستید فرزندتان که به این بیماری دچار است، نتواند پروسه بهبودی را در پیش گرفته و رو به بهتر شدن، پیش برود. اما نگران نباشید زیرا خوشبختانه روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند به بهبود این بیماری کمک کرده و شرایط را برای این نوع بیماران راحت‌تر کند که یکی از آنها کاردرمانی است. اگر می‌خواهید فرزندان اوتیسمی خود را با کاردرمانی بهبود ببخشید، باید در مورد خود این بیماری هم اطلاعات کافی داشته باشید. ما در این ادامه قصد داریم در مورد این بیماری و همچنین کاردرمانی اوتیسم در تهران اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. پس تا انتها با ما همراه شوید.

کاردرمانی اوتیسم در تهران - کلینیک پازل
اوتیسم چیست؟ - کلینیک کاردرمانی پازل

تعریف اختلال یا بیماری اوتیسم

اوتیسم به عنوان یک اختلال یا بیماری شناخته می‌شود که مخفف آن ASD است. در واقع یک اصطلاح کاملاً گسترده و پرکاربرد است که برای وصف مجموعه‌ای از اختلالات رشد عصبی از این عبارت استفاده می‌کنند. اوتیسم می‌تواند عاملی برای ایجاد مشکلات ارتباطی و تعامل اجتماعی افراد شود.

افرادی که به اوتیسم مبتلا هستند، علائم و الگوهای رفتاری خاصی دارند؛ مثلاً ممکن است یک سری کارها را مدام تکرار کنند یا الگوی رفتاری محدود یا کلیشه‌ای داشته باشند. جالب‌تر اینکه همه افراد اوتیسم به یکدیگر شبیه نیستند و علائم آنها ممکن است که متفاوت باشد.

علائم و نشانه های اختلال اوتیسم

قبل از اینکه به سراغ راهکار درمان اوتیسم بروید، باید در مورد علائم و نشانه‌های آن اطلاعات داشته باشید تا بتوانید این مسیر را درست و سریع طی کنید. در این قسمت علائم و نشانه‌های این اختلال را برایتان توضیح می‌دهیم.

مشکلات ارتباطی و تعامل اجتماعی

اولین موردی که همیشه معرفی می‌شود، این است که فرد مبتلا به اوتیسم نمی‌تواند با دیگران به خوبی ارتباط بگیرد و تعامل برقرار کند. مثلاً نمی‌تواند احساساتش را به اشتراک بگذارد، علایق خودش را متوجه نمی‌شود و نمی‌تواند گفت و گو را به یک سمت پیش ببرد. از طرفی در ارتباط غیر کلامی هم دچار مشکل می‌شود؛ زیرا نمی‌تواند زبان بدن افراد را بخواند یا ارتباط چشمی بگیرد. همچنین در توسعه یا حفظ روابط هم دچار مشکل خواهد شد.

الگوی محدود یا تکراری

از دیگر علائمی که در مورد بیماری اوتیسم وجود دارد و اگر به بهترین کار درمانگر اوتیسم در تهران یا دیگر شهرها هم مراجعه کنید، در مورد آن سوال می‌کنند، الگوی محدود یا تکراری از رفتار یا فعالیت‌های خاص است.
مثلاً ممکن است که فرد مدام الگوهای گفتاری خاص داشته باشد یا به یک سری از رفتارها اصرار داشته و مدام آنها را تکرار کند یا اینکه با یک سری از اطلاعات حسی خاص از محیط اطراف خود، حساسیتش کاهش یا افزایش پیدا کند. مثلاً به یک صدای خاص واکنش خیلی منفی نشان دهد یا اینکه علائم و دغدغه‌های ثابت داشته باشد.

نقش کاردرمانی در روند درمان اوتیسم

برای کاردرمانی اوتیسم در تهران یا دیگر شهرها باید خوب تحقیق کرده و به مراکزی مراجعه کنید که می‌دانید در این زمینه موفق عمل کرده‌اند. در واقع کاردرمانی نقش بسیار مهمی در بهبود افرادی دارد که یک نقص جسمانی یا ذهنی دارند یا آسیب‌های فیزیکی باعث شده که نتوانند فعالیت‌های روتین و روزمره خود را انجام دهند. معمولاً در اوتیسم اختلالات فیزیکی مطرح نیست. افرادی که به اوتیسم مبتلا هستند، در برقراری ارتباط اجتماعی دچار مشکل می‌شوند. همین باعث می‌شود که پردازش ورودی‌های حسی آنها با مشکل مواجه شود.

همین موضوع عاملی برای ایجاد اختلال در مهارت‌های حرکتی ضعیف هم خواهد شد. مثلاً دست و پای آنها با یکدیگر هماهنگی ندارد. دست‌ها یا چشم‌ها با هم هماهنگ نیستند و یا تعادل آنها به درستی حفظ نمی‌شود. کاردرمانی روی این قسمت‌ها تمرکز می‌کند و زمانی که جسم آنها را کنترل می‌کند، یاد می‌دهد که چگونه احساسات خود را هم تحت کنترل قرار دهند.

بهترین کاردرمانگر اوتیسم در تهران - کلینیک کاردرمانی پازل
تمرینات کاردرمانی اوتیسم - کلینیک پازل

آیا کاردرمانی برای اوتیسم مفید است؟

طبق اطلاعات موجود ۶۰ الی ۷۰ درصد کودکانی که به اوتیسم مبتلا هستند، دچار اختلال در پردازش یا تنظیم حسی می‌شوند. از طرفی هم طبق مطالعات انجام شده، یکپارچگی اطلاعات حسی که در آنها اتفاق می‌افتد، سرعت کمتری نسبت به افراد معمولی دارد. همین باعث ایجاد بحران روحی می‌شود؛ یعنی این کودکان فیلتر ذهنی مناسبی ندارند تا بتوانند اطلاعات غیر ضروری را حذف کنند و مدام اطلاعات بی‌ارزشی وارد ذهن آنها شده و تحریک حسی را به وجود می‌آورد. در نهایت تحریک حسی، رفتارهای نامتعارفی را ایجاد می‌کند و به مرور آنها را منزوی خواهد کرد.
در واقع کاردرمانی دقیقاً روی همین نقطه تمرکز می‌کند و یک سری روش‌ها را به کار می‌گیرد تا کودک بتواند در منزل یا در کلاس درس از فیلتر حسی مدنظر استفاده کرده و از این شرایط سخت بیرون بیاید.

در واقع کاردرمانی دقیقاً روی همین نقطه تمرکز می‌کند و یک سری روش‌ها را به کار می‌گیرد تا کودک بتواند در منزل یا در کلاس درس از فیلتر حسی مدنظر استفاده کرده و از این شرایط سخت بیرون بیاید. استفاده از این فیلترهای حسی باعث می‌شود که سیستم عصبی سازماندهی شده و تحت کنترل قرار بگیرد. در نتیجه عملکرد و توجه کودک هم بهتر از قبل خواهد شد. به خاطر همین است که تاکید داریم حتماً به بهترین کار درمانگر اوتیسم در تهران مراجعه کنید که در این زمینه می‌تواند اقدامات قابل توجه و عالی برایتان انجام دهد.

مزایای کاردرمانی برای افراد مبتلا به اوتیسم

زمانی که برای مشکل اوتیسم به کاردرمانی مراجعه می‌کنید، مهارت‌های کودک شما تا حد زیادی ارتقا پیدا می‌کند و بهتر از قبل خواهد شد. در حقیقت کاردرمانی برای کودکانی که مبتلا به اوتیسم هستند، تاثیرات مثبت بسیار زیادی دارد که در این قسمت به تعدادی از مزایای آنها اشاره خواهیم کرد:

تمرینات ذهنی اوتیسم در کلینیک پازل غرب تهران

اعتماد به نفس

خودباوری

تعامل اجتماعی

یادگیری

حفظ استقلال

برقراری ارتباط متقابل

تمرکز روی تکالیف شخصی

مشارکت برای بازی با همسن و سالان

مدیریت و کنترل خود تنظیمی

توانایی ابراز احساسات

عامل اجتماعی بهتر

راهکارهای درمان اوتیسم

خوشبختانه به خاطر افزایش تحقیقات و مطالعه در مورد بیماری اوتیسم راهکار درمانی آن هم افزایش پیدا کرده است. یعنی می‌توانید به غیر از دارو هم یک سری اقدامات را انجام دهید تا کمکی شوید که با استفاده از این راهکار درمان اتیسم، وضعیت فرد مبتلا بهبود پیدا کند. روش‌های درمانی اتیسم متفاوت هستند که در زیر تعدادی از آن ها را برای شما آورده ایم:

گفتار درمانی

اولین راهکار درمانی که در خیلی از مراکز از جمله بهترین کاردرمانی غرب تهران آن را در پیش می‌گیرند، گفتار درمانی است. فردی که قرار است گفتار درمانی را انجام دهد به عنوان درمانگر یا پاتولوژیست زبان شناخته می‌شود و سعی می‌کند مهارت‌های ارتباطی کودک را بهبود ببخشد و مهارت‌های زبانی را به او یاد بدهد. با برگزاری این جلسات ریتم و سرعت سخن گفتن و استفاده از کلمات در کودک بهتر از قبل می‌شود. همه این‌ها باعث می‌شود که ارتباط بهتری با دیگران برقرار کند.

کار درمانی حسی حرکتی

این نوع کار درمانی باعث آموزش مهارت‌های زندگی به فرد مبتلا به اوتیسم می‌شود؛ تا حدی که می‌تواند مستقل‌تر از قبل باشد و میزان وابستگی او هم کاهش پیدا می‌کند. مثلاً می‌تواند مهارت‌هایی مثل غذا خوردن، ارتباط با افراد، حمام کردن یا لباس پوشیدن را تا حدی یاد بگیرد. مهارت‌هایی مانند رعایت نظافت و تغذیه در این روش به خوبی تقویت می‌شود. مهارت‌های حرکتی او هم بهبود بخشیده می‌شود و در کنارش برنامه‌های مختلفی را برای کودک در نظر می‌گیرند تا از لحاظ حسی و ارتباطی هم بهتر از قبل باشد.

کاردرمانی جسمی

اگر شما برای کاردرمانی اوتیسم در تهران جستجو کرده باشید، قطعا متوجه وجود موضوعی مثلِ کار درمانی جسمی هم شده‌اید که خیلی‌ها این روش را به عنوان فیزیوتراپی نیز می‌شناسند. در این روند درمانی اگر دستخط کودک شما مشکل داشته یا راه رفتن او غیر عادی باشد، از روش‌هایی استفاده می‌کنند تا مهارت‌های حرکتی‌اش تقویت شود. معمولاً در این روش روی کنترل ماهیچه‌ها، تعادل آنها، هماهنگی و در کل بهبود وضعیت بدن تمرکز می‌کنند.

کاردرمانی اتاق تاریک

کاردرمانی در اتاق تاریک به فرد مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند تا حواس خود را بشناسد. در نتیجه می‌تواند یک تجربه حسی را با خودش پردازش کند و با دیگران تعامل بهتری برقرار کند. همچنین این کار می‌تواند عاملی برای ایجاد آرامش افراد مبتلا باشد که در کنترل احساسات نقش بسیار ویژه‌ای خواهد داشت.‌ مهارت‌های حرکتی ریز تا درشت را تحت کنترل می‌گیرد و سطح تمرکز آنها را بهبود می‌بخشد. همچنین به افراد مبتلا کمک می‌کند تا در معاشرت و تعامل با دیگران بهتر عمل کنند.

رفتار درمانی شناختی

این هم یکی از روش‌های موثر برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم است. در واقع یک نوع از گفتار درمانی به حساب می‌آید که به آن CBT هم گفته می‌شود. روی احساسات و افکار و رفتارهای فرد مبتلا به اوتیسم تمرکز می‌کند. به آنها کمک می‌کند تا بتوانند رفتارهای منفی خود را شناسایی کنند که به عنوان یک روش درمان بدون دارو شناخته می‌شود و در مدیریت اضطراب و استرس نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

اتحاد درمانی

این روش هم برای افراد مبتلا به اوتیسم بسیار عالی است؛ زیرا این افراد به صورت غیر عادی در محیط‌های مختلف تحت تاثیر محرک‌های حسی قرار می‌گیرند. مثلاً اینکه یک دفعه‌ چراغ روشن شود یا یک بوی خاص را استشمام کنند یا یک صدای خاص را بشنود، آنها را آزار می‌دهد. این روش به آنها کمک می‌کند تا بتوانند در برابر این اطلاعات حسی کنترل بهتری روی خودشان داشته باشند.

تحلیل رفتار کاربردی

این هم یکی از روش‌های درمان اوتیسم است که در خیلی از مراکز از جمله توسط بهترین کار درمانگر اوتیسم در تهران هم انجام می‌شود. در این روش فرد متخصص سعی می‌کند تا برای هر رفتار مثبتی که شخص اوتیسمی انجام می‌دهد، تشویق ‌شود. در نتیجه احتمال اینکه آن رفتار مثبت را دوباره تکرار کند، افزایش پیدا کرده و از آنجا که رفتارهای منفی تشویق ندارند؛ به مرور زمان حذف خواهند شد. معمولاً این روش را برای طیف سنی ۳ تا ۱۴ سال استفاده می‌کنند که به آن ABA هم گفته می‌شود‌.

بهترین کلینیک کاردرمانی اوتیسم در غرب تهران - پازل

کاردرمانی اوتیسم در تهران؛ بهترین کاردرمانگر اوتیسم در تهران؛ پازل

به هر حال با اطلاعات وسیعی که در این مبحث به دست آوردید، متوجه شدید که شما می‌توانید درمان‌های خاصی را برای بهبود اوتیسم پیگیری کنید. درمان‌هایی که هر کدام مزایای خودشان را دارند. البته قبل از آن فرزند شما یا هر فرد مبتلا به اوتیسمی باید تحت نظر پزشک باشند و علائم به طور کامل بررسی می‌شود.


اختلالات افراد اوتیسم شاید با یکدیگر کمی متفاوت باشد. به خاطر همین درمان هم باید با توجه به شرایط فرد مبتلا تجویز شود. اگر شما به بهترین کار درمانگر اوتیسم در تهران یعنی پازل مراجعه کنید، خواهید دید که چگونه وضعیت فرد مبتلا به اوتیسم را بررسی می‌کنیم، علائم را به خوبی آنالیز کرده و در نهایت بهترین درمان را در پیش خواهیم گرفت. در واقع ما در بهترین کاردرمانی اوتیسم در تهران با اجرای جدیدترین و بهترین روش های کاردرمانی‌ نتیجه‌های بسیار عالی را ارائه می کنیم.