کاردرمانی اتاق تاریک در تهران

خوشبختانه پیشرفت علم و تکنولوژی همواره یارویاور علم پزشکی بوده تا در درمان بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی به بیماران کمک کند. به لطف پیشرفت علم پزشکی بسیاری از بیماری‌هایی که در زمان‌های گذشته حتی آوردن نام آنها نیز ترسناک بود اکنون قابل‌درمان هستند. اتاق تاریک یا سنسوری روم نیز یکی از همین دستاوردهای علم پزشکی است که برای کودکان و بزرگسالانی که با اختلالات حسی روبه‌رو هستند طراحی شده است. اتاق تاریک کاردرمانی در تهران به افراد کمک می‌کند تا حواسشان را رشد دهند و از آن استفاده کنند.

زمانی که یک بزرگسال یا کودک در اتاق تاریک قرار می‌گیرد می‌تواند انواع اسباب‌بازی‌های نرم حسی را لمس کند و تجربه‌های منحصربه‌فردی را در کاوش در اتاق تاریک به دست آورد. معمولاً زمانی که فرد در برقرارکردن تعامل و ارتباط با سایر افراد جامعه با مشکل مواجه است متخصصان ما در کلینیک کاردرمانی پازل اتاق تاریک کاردرمانی در تهران را به او پیشنهاد می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات کامل و جامعی در مورد کاردرمانی اتاق تاریک در غرب تهران به دست آورید تا انتها با ما همراه باشید.

کاردرمانی اتاق تاریک چیست؟

متخصصان ما در تیم پازل بر این باورند که عنصر اصلی پدیده فکری  تحریک حسی است. بنابراین مجهزترین تجهیزات اتاق تاریک را فراهم کردیم تا افرادی که اختلال حسی دارند بتوانند با شرکت در جلسات کاردرمانی اتاق تاریک در تهران زودتر به زندگی عادی خود بازگردند؛ اما به‌راستی اتاق تاریک چیست؟ اتاق تاریک کاردرمانی در تهران یک اتاق ویژه و خاص است که با تجهیزات منحصربه‌فردی که دارد برای تحریکات حسی افرادی که دچار اختلالات حسی هستند بسیار مفید است.

طراحی خاص این اتاق سبب می‌شود تا حواس مختلف فرد درگیر شوند و به میزان قابل‌توجهی رشد کنند. به‌عبارت‌دیگر اتاق تاریک مغز فرد را تحریک می‌کند تا در برابر واکنش‌های منفی پیرامون خود مقاومت کند. لازم به ذکر است که  طراحی و تجهیزات داخل اتاق فکر باید متناسب با نیاز‌های فرد باشد؛ چراکه هر فرد نیاز‌های متفاوتی برای یادگیری و آشنایی با دنیای اطراف دارد. بنابراین از به‌کاربردن تمرینات سایر افراد برای کودک خود جدا خودداری کنید.

کاردرمانی اتاق تاریک در تهران برای درمان چه اختلالات و بیماری هایی مناسب است؟

همان‌طور که گفتیم کاردرمانی اتاق تاریک در تهران مناسب افرادی است که از اختلالات پردازش حسی رنج می‌برند. اختلال پردازش حسی نوعی آسیب مغزی است که به‌صورت حساسیت پایین (کم حسی) یا حساسیت بیش از حد (پیش حسی) خود را نشان می‌دهد. به‌عنوان‌مثال فردی که پیش حسی شنوایی دارد به‌خاطر این اختلال از محیط‌های شلوغ و پر سروصدا فراری است و اغلب به دنبال محیط‌‌های آرام و ساکت است. در ادامه به معرفی بیماری‌هایی که کاردرمانی اتاق تاریک در تهران برای آنها مناسب است می‌پردازیم:

اوتیسم

یکی از مؤثرترین راه‌های درمان برای افرادی که با اختلال اوتیسم دست‌وپنجه نرم می‌کنند اتاق تاریک کاردرمانی است. اوتیسم نوعی بیماری اختلال سیستم عصبی مرکزی است که باعث ایجاد نقص‌های حسی، ارتباطی و گفتاری می‌شود. اختلال پردازش حسی در کودکانی که اوتیسم دارند با علائمی نظیر گازگرفتن خود، روی پنجه راه‌رفتن، حساسیت به حضور در اجتماع، دوری‌کردن از لمس‌شدن و تعادل پایین همراه است. درصورتی‌که این اختلال به‌موقع درمان نشود کودک اضطراب و استرس بیشتری را تحمل می‌کند و مشارکت فرد در اجتماع کاهش پیدا می‌کند. فواید شرکت‌کردن کودکان اوتیسم در جلسات اتاق تاریک به شرح زیر است:

  • در اتاق تاریک محرک‌های اضافی حذف می‌شوند بنابراین توجه کودک بهبود پیدا می‌کند.
  • کودکانی که از لحاظ ذهنی در مرحله پایین‌تری قرار دارند با شرکت در اتاق تاریک مهارت‌های شناختی را می‌آموزند.
  • رشد مهارت‌های حسی کودک و تحریکات حسی مختلف

کودکان بیش‌فعال

در برخی موارد دیده شده است که کودکان بیش‌فعال تجربه اختلالات حسی را نیز دارند. بنابراین شرکت در اتاق تاریک می‌تواند برای کودکان بیش‌فعال مفید باشد. در این موارد والدین از پرخاشگری و عدم توجه کودک شکایت دارند و کاردرمانگر نیز به دلیل توجه پایین کودک نمی‌تواند تمرینات کاردرمانی را با موفقیت پیش ببرد. در این شرایط کاردرمانگر اتاق تاریک را متناسب با نیاز‌های کودک طراحی میکند و تجهیزات لازم را درون آن قرار می‌دهد. در اتاق تاریک محرکات اضافی حذف می‌شوند و  به دلیل ایجاد تحریکات، فرایند آرام‌سازی کودک با موفقیت انجام می‌شود.

اختلال یادگیری

یکی از شایع‌ترین اختلالات کودکان در دوران مدرسه اختلال در یادگیری است. در اغلب مواقع یکی از عوامل اصلی بروز اختلال در یادگیری، اختلالات حسی است. بنابراین شرکت در اتاق تاریک می‌تواند برای چنین کودکانی مفید باشد. وارونه‌نویسی، اختلالات ریاضی و حذف نویسی از شایع‌ترین اختلالات یادگیری هستند که با شرکت در اتاق تاریک به میزان قایل توجهی بهبود پیدا می‌کنند. اتاق تاریک به کودک کمک می‌کند تا بدون احساس طردشدگی، مراحل درمانی خود را طی کند.

مزایای استفاده از کاردرمانی اتاق تاریک

همان‌طور که گفتیم کاردرمانی اتاق تاریک در تهران مناسب افرادی است که از اختلالات پردازش حسی رنج می‌برند. اختلال پردازش حسی نوعی آسیب مغزی است که به‌صورت حساسیت پایین (کم حسی) یا حساسیت بیش از حد (پیش حسی) خود را نشان می‌دهد. به‌عنوان‌مثال فردی که پیش حسی شنوایی دارد به‌خاطر این اختلال از محیط‌های شلوغ و پر سروصدا فراری است و اغلب به دنبال محیط‌‌های آرام و ساکت است. در ادامه به معرفی بیماری‌هایی که کاردرمانی اتاق تاریک در تهران برای آنها مناسب است می‌پردازیم:

محدودکردن و جهت‌دهی حواس

افزایش درک عمق در کودک

کاهش اضطراب و ترس کودک

محدودکردن و جهت‌دهی حواس

افزایش درک عمق در کودک

کاهش مقاومت کودک در برابر یادگیری

آموزش مفاهیم شناختی

افزایش حس تحمل و آرامش در کودک

بهبود هماهنگی چشم و دست

بهبود مهارت‌های کاوش چشم

افزایش حافظه دیداری

کاهش رفتارهای تدافعی

افزایش توجه کودک به محرک‌های دیداری و شنیداری

آموزش مفاهیم شناختی اولیه به‌ویژه در بازی سایه‌ها

کاهش مقاومت کودک در برابر محیط جدید

افزایش تعامل کودک و بهبود روابط اجتماعی

تجهیزات بهترین کاردرمانی اتاق تاریک غرب تهران

امروزه تجهیزات مختلف و متنوعی وجود دارد که مراکز کاردرمانی از آن در اتاق تاریک استفاده می‌کنند؛ اما چیزی که کاملاً واضح است این است که هرچه تجهیزات اتاق تاریک کامل‌تر باشد دست کار درمانگر برای انجام تمرینات مختلف بازتر است. با ما همراه باشید تا برخی از تجهیزات اتاق تاریک کاردرمانی در تهران را به شما معرفی کنیم:

بابل تیوپ

بابل تیوپ یا Bubble Tube یک محفظه پرازآب  با نورپردازی مخصوص است که توانایی تولید حباب را دارد. کار درمانگر می‌تواند میزان تولید حباب در بابل تیوپ را تنظیم کند و با استفاده از کنترل رنگ نور را نیز تغییر دهد. استفاده از بابل تیوپ باعث افزایش توجه و تمرکز، برقراری محیطی آرامش‌بخش و افزایش تعقیب چشمی می‌شود.

مکعب تعاملی

کودک می‌تواند این مکعب را حرکت دهد و وجه‌های مختلف آن را به سمت بالا قرار دهد. در این زمان رنگ پروژکتور مطابق رنگ مکعب تغییر می‌کند و باعث یادگیری کودک می‌شود. شناخت رنگ‌ها، ایجاد عمل و عکس‌العمل و افزایش توجه و تمرکز از مهم‌ترین اهداف این وسیله به شمار می‌روند.

تونل بی‌نهایت

تونل بی‌نهایت یکی دیگر از تجهیزات کاردرمانی اتاق تاریک در تهران است که در ابعاد مختلفی وجود دارد. کار درمانگر در کار با این وسیله می‌تواند رنگ و سرعت تغییر نور افکت‌ها را تنظیم کند و افکت‌های روشن‌شدن را تغییر دهد. تونل بی‌نهایت یک پانل دیواری حساس به صدا است که یک توهم نوری رنگارنگ را برای فرد ایجاد می‌کند. از اهداف استفاده از تونل بی‌نهایت می‌توان به درک عمق، افزایش توجه و تمرکز و ردیابی بینایی اشاره کرد.

سایه‌ساز

سایه‌ساز از یک پروژکتور با نور متمرکز تشکیل شده است که می‌تواند سایه تعدادی کارت مثل کارت‌های شکل‌ها و حروف الفبا را روی  یک صفحه ایجاد کند. علاوه بر این کار درمانگر و کودک می‌توانند  با وسیله سایه‌ساز حالات گوناگون را روی دیوار ایجاد کنند. دستگاه سایه‌ساز معمولاً باهدف آشنایی با حروف الفبا و اشکال مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد.

توپ cp

یکی دیگر از تجهیزات کاردرمانی اتاق تاریک در تهران توپ cp است که با تنوع بسیار بالایی در اغلب مراکز کاردرمانی وجود دارد. هر یک از انواع مختلف توپ cp با اهداف گوناگونی توسط کار درمانگر مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال کار درمانگر از توپ cp تخم‌مرغی برای تمرینات تعادلی استفاده می‌کند و برای تحریکات حسی بیشتر از توپ خاردار استفاده می‌کند.

تمرینات اتاق تاریک

تمرینات کاردرمانی اتاق تاریک که توسط کار درمانگر انجام می‌شوند بسیار زیاد هستند و متناسب با شرایط فرد متفاوت هستند. هر یک از این تمرینات اهداف خاصی را دنبال می‌کنند و بر اساس رژیم حسی مختلفی طراحی شده‌اند؛ بنابراین لازم است که تمامی تمرینات کاردرمانی اتاق تاریک در تهران تحت نظارت کار درمانگر انجام شوند. برخی از مهم‌ترین تمرینات اتاق تاریک برای تحریک هر حس به شرح زیر است:

تمرینات کاردرمانی اتاق تاریک برای تحریک حس عمقی

هل‌دادن گاری یا کالسکه

لی‌لی‌بازی

بلندکردن وزنه

جاروکشیدن

حمل‌کردن کوله‌پشتی

فشار به دیوار

شناکردن

پوشیدن جلیقه سنگین

تمرینات کاردرمانی اتاق تاریک برای تحریک حس لامسه

ماساژ دست

قلاب‌بافی

نقاشی با دست روی شن یا نمک

بازی نون بیار و کباب ببر

بازی‌کردن با کف ریش

بازی با خمیر و بتونه

بافندگی یا خیاطی

تمرینات کاردرمانی اتاق تاریک برای تحریک حس شنوایی

گوش‌ دادن به صدای آب روان

گوش‌دادن به صدای موسیقی آرامش‌بخش

نواختن یک ساز موسیقی

گوش‌دادن به صداهای موجود در طبیعت

تمرینات کاردرمانی اتاق تاریک برای تحریک حس چشایی

آشپزی‌کردن با کودک

استفاده از اسباب‌بازی‌های جویدنی

استفاده از مزه‌های قوی نظیر سرکه

استفاده از بستنی برای کودکانی که دوست دارند چیزی را بمکند

تحریک حسی عمقی دهان با خوردن غذاهای ترد مثل ذرت بوداده و سبزی‌های خام

بهترین کاردرمانی اتاق تاریک در غرب تهران

بعضی از کودکان و بزرگسالان حساسیتشان نسبت به داده‌های حسی کمتر از سایر افراد است؛ ازاین‌رو ممکن است در ارتباط برقرارکردن با اطرافیان و محیط اطراف دچار مشکل شوند. ما در مرکز کاردرمانی پازل برای رفع این مشکل یک اتاق تاریک مجهز و مدرن را طراحی کرده‌ایم تا هر فردی با هر نوع اختلالی بتواند تحت نظارت کار درمانگر از این اتاق استفاده کند. اگر کودک شما هم در پردازش حسی دچار مشکل و اختلال است همین حالا با کارشناسان ما در تیم پازل تماس بگیرید. ما در کلینیک کاردرمانی پازل خدماتی همچون کاردرمانی ذهنی در تهران، کاردرمانی حسی-حرکتی، گفتاردرمانی در تهران و … برای شما عزیزان ارائه می دهیم. به یاد داشته باشید که درمان اختلالات حسی در سنین کمتر بسیار راحت‌تر از سنین بالا است.