کاردرمانی حسی حرکتی در تهران

کاردرمانی حسی حرکتی در تهران یکی از خدمات ما در مجموعه کاردرمانی پازل است که سوالات زیادی را به خود اختصاص داده است و یکی از متداول ترین سوالات این است که کاردرمانی حسی حرکتی چیست و چه زمانی کودک به کاردرمانی حسی حرکتی نیاز دارد. کاردرمانی حسی به‌نوعی معادل با رویکرد یکپارچگی حسی است که در کاردرمانی ذهنی کودکان و به‌خصوص کودکان اوتیسم کاربرد دارد. زمانی که در مورد یکپارچگی حسی و ادراکی صحبت می‌کنیم منظورمان این است که این حواس  توسط سیستم‌های حسی پردازش و سازماندهی شوند تا اطلاعات حسی و ادراکی که فرد برداشت می‌کند قابلیت استفاده پیدا کنند. در کاردرمانی حسی حرکتی در تهران، درمانگران تیم پازل موقعیت‌هایی را برای کودک فراهم می‌کنند که او را در تجربه‌های حسی و حرکتی مختلف و دریافت‌های حسی گوناگون در راستای یکپارچگی حسی حرکتی کمک می‌کند. البته در انجام فرایند کاردرمانی حسی حرکتی در تهران نقش خانواده بسیار پر رنگ و اساسی است و تأثیر بسزایی در تعامل فرد توان‌خواه با جهان اطراف دارد. اگر نگران کاردرمانی ذهنی کودک خود هستید همین حالا با کارشناسان  ما در تیم پازل تماس بگیرید‌. ما در تیم پازل به‌صورت تخصصی در زمینه درمان یکپارچگی حسی و اختلالات پردازش حسی در کودکان  فعالیت داریم. علاوه بر این مرکز پازل مجهز به به‌روزترین تجهیزات کاردرمانی حسی مثل سنسوری روم  است که در اختلالات حسی و شکل‌گیری یکپارچگی حسی کودکان کاربرد دارد.

کاردرمانی حسی حرکتی چیست؟

در مرکز پازل کاردرمانگرها برای کودکانی که اختلالات جسمی و ذهنی دارند کاردرمانی حسی حرکتی انجام می‌دهند؛ اما واقعاً کاردرمانی حسی حرکتی چیست. تمامی انسان‌ها از بدو تولد یک ساختمان سه‌طبقه از هرم یادگیری دارند که در صدر آن مهارت‌های هفت‌گانه حسی قرار دارد. این مهارت‌های حسی هفت‌گانه شامل حس بویایی، حس چشایی، حس شنوایی، حس بینایی، حس وستیبولار و حس عمقی هستند. در طبقه دوم این ساختمان مهارت‌های حرکتی درشت و مهارت‌های حرکتی ظریف قرار دارند که انجام صحیح آنها بسیار حائز اهمیت است. مهارت‌هایی نظیر چهاردست‌وپا رفتن، نشستن، راه‌رفتن، سینه‌خیز رفتن، دویدن و لی‌لی رفتن جزو مهارت‌های حرکتی درشت به شمار می‌روند و مهارهای حرکتی ظریف شامل مواردی مثل قیچی‌کردن، باز و بسته کردن دکمه و نوشتن است. در رأس این هرم نیز مهارت‌های شناختی مثل درک و یادگیری، حافظه، تصمیم‌گیری، تفکر و قضاوت‌کردن قرار دارند. هر کودکی از بدو تولد باید این هرم را پله به پله طی کند تا به درجات بالا برسد. درصورتی‌که یک کودک در مهارت‌های حسی و حرکتی پیشرفت نکند نمی‌تواند به سطوح بالاتر برسد و از لحاظ مهارت‌های ذهنی و گفتاری دچار مشکل می‌شود.

کاردرمانی حسی حرکتی در تهران - پازل

اختلالات حسی به چند دسته تقسیم می شوند؟

درصورتی‌که مهارت‌های حسی به‌درستی پیشرفت نکنند اختلالاتی در کودک رخ می‌دهد که به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

اختلال تعدیل حسی

یکی از شایع‌ترین اختلالات حسی اختلال تعدیل حسی یا SPD است که به علت مشکل در تنظیم پاسخ به تعدیل رخ می‌دهد. سیستم عصبی افرادی که به اختلال تعدیل حسی مبتلا هستند نمی‌داند چه زمانی به اتفاقات توجه کند و چه زمانی آنها را نادیده بگیرد؛ به همین دلیل یا به آن کمتر پاسخ می‌دهد یا بیش از حد پاسخ می‌دهد. اختلال تعدیل حسی به سه دسته اختلال پیش حسی، اختلال کم پاسخی حسی و جستجو/ولع حسی تقسیم می‌شود.

کاردرمانی حسی حرکتی پازل در تهران

اختلال تمایز حسی

افرادی که به اختلال تمایز حسی مبتلا هستند نمی‌توانند منبع حسی خود را به‌درستی تشخیص دهند. به‌عبارت‌دیگر در تمامی انسان‌ها سیستم عصبی وظیفه ارائه اطلاعات حیاتی در مورد بدن و محیط اطراف را به عهده دارد؛ اما افرادی که به اختلال تمایز حسی یا SDD مبتلا هستند نمی‌توانند تفاوت یک ورودی از ورودی دیگر را تشخیص دهند‌ و در دسته‌بندی و تشخیص ویژگی‌های مختلف محیط فیزیکی مشکل دارند. به‌عنوان‌مثال کودکانی که به SDD مبتلا هستند نمی‌توانند تفاوت میان بلندکردن یک قوطی پر نوشابه و یک قوطی خالی را تشخیص دهند‌. اختلال تمایز حسی با مواردی نظیر مشکل در تمایز بین حروف و منابع صداها و مشکل در تشخیص گرسنگی همراه است.

اختلال حرکتی مبتنی بر حس

 اختلال حرکتی مبتنی بر حس یکی دیگر از دلایل مراجعه خانواده‌ها برای انجام کاردرمانی حسی حرکتی در تهران است. افرادی که به اختلال حرکتی مبتنی بر حس مبتلا هستند در کارهایی نظیر صاف نشستن، نگه‌داشتن ظروف و حفظ تعادل که نیاز به کنترل حرکتی دارد با مشکل مواجه می‌شوند. اختلال حرکتی مبتنی بر حس زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم عصبی فرد نتواند اطلاعات حرکت و بدن را به‌درستی تلفیق و پردازش کند. این اختلال به دو دسته دیس پراکسی و اختلال پوسچرال تقسیم می‌شود.

اختلال یکپارچگی حسی چیست؟

اختلال پردازش حسی یا sensory processing disorder که با نام اختصاری SPD نیز شناخته می‌شود نوعی عارضه عصبی است. زمانی که در مسیر دریافت پیام‌های حسی از حواس مختلف مثل شنوایی، چشایی، بینایی، عمقی و بویایی و تبدیل آنها به پاسخ‌های صحیح و مناسب  در مغز عملکرد غیرطبیعی اتفاق بیفتد اختلال یکپارچگی حسی رخ می‌دهد. فرایند یکپارچگی حسی از قبل از تولد آغاز می‌شود و بیشتر آن تا دوره نوجوانی تکمیل می‌شود و تا پایان عمر ادامه خواهد داشت. زمانی که یک کودک فعالیت‌های روزمره خود را با موفقیت انجام می‌دهد فرایند پردازش یکپارچگی حسی با موفقیت انجام می‌شود. به‌طورکلی یکپارچگی حسی به ارتباط مداوم بین عملکرد مغز و طرز رفتار گفته می‌شود. به‌عنوان‌مثال کودک شما در کلاس درس به حرف‌های معلم گوش می‌دهد یا با تلفن همراه شما بازی می‌کند. خوب است بدانید  احتمال ابتلا به اختلال یکپارچگی حسی در افرادی که مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم، اختلال کم‌توجهی_ پیش فعالی و  سندروم x شکننده بسیار بیشتر است.

علائم اختلال حسی حرکتی چیست؟

اختلال حسی حرکتی یکی از شایع‌ترین اختلالات موجود در کودکان است که دانستن علائم آن کمک شایانی به پدرها و مادرها در تشخیص به‌موقع این بیماری می‌کند. کودکانی که به این اختلال مبتلا هستند نسبت به اسباب‌بازی‌ها، غذاها و حتی لباس‌ها واکنش بیش از حد نشان می‌دهند یا نسبت به ورودی حسی واکنش بسیار کمی از خود نشان می دهند. اگر کودک شما آسیب می‌بیند ولی درد را حس نمی‌کند، از تاب می‌ترسد، از وسایل داخل پارک استقبال می‌کند یا به طور مرتب به درودیوار می‌خورد بهتر است با مشاور صحبت کنید؛ چون این موارد می‌تواند نشانه‌های اختلال حسی حرکتی باشد. اگر به دنبال کاردرمانی حسی حرکتی در تهران برای درمان اختلال حسی حرکتی هستید یا نگران رفتار‌های عجیب فرزند خود هستید بهتر است پیش از هر اقدامی علائم اختلال حسی و حرکتی را مطالعه کنید:

عدم حساسیت به محرکات بینایی

حساسیت بیش از حد به محرکات بینایی

عدم حساسیت به لمس‌شدن

عدم حساسیت به حرکت‌ها و صداها

حساسیت بیش از حد به حرکت‌ها و صداها

حساسیت بیش از حد به لمس‌شدن

درصورتی‌که اختلال حسی حرکتی درمان نشود پیامدهای آن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

سازگاری ضعیف با محیط

حواس‌پرتی

تأخیر در مهارت‌های تحصیلی

سطح فعالیت بالا یا پایین

شناخت بدنی پایین از خود

وجود مشکل در خواب

عدم تشخیص فضای شخصی

دست‌وپاچلفتی بودن

تأخیر در یادگیری زبان، گفتار و مهارت‌های حرکتی

چه کودکانی به کاردرمانی حسی حرکتی نیاز دارند؟

اکثر خانواده‌هایی که برای کاردرمانی حسی حرکتی در تهران به مجموعه پازل مراجعه می‌کنند می‌خواهند بدانند که کاردرمانی حسی حرکتی برای چه افرادی انجام می‌شود. در ادامه به معرفی کودکانی که برای بهبود شرایط و مهارت‌های خود به کاردرمانی حسی حرکتی در تهران نیاز دارند می‌پردازیم:

هزینه کاردرمانی حسی حرکتی - پازل

طیف اوتیسم

اختلالات ژنتیکی مثل سندروم داون

تأخیر ذهنی حرکتی

تومورهای مغزی و سایر سرطان‌ها

ناتوانی در رشد

آنومالی‌های کرانوفاسیال

اختلالات رفتاری و لجبازی

اختلالات تغذیه‌ای و بلع

بیماری‌های ارتوپدیک

کم‌توانی ذهنی

اختلالات جسمی مثل فلج مغزی

اختلالات پردازش حسی یا اختلالات یکپارچگی حسی

اختلال یادگیری مواردی مثل خواندن، نوشتن و ریاضی

اختلالات عصبی عضلانی مثل دیستروفی‌های عضلانی

انواع تمرینات حسی حرکتی

بعد از پرداختن به این سؤال که کاردرمانی حسی چیست اکنون نوبت به معرفی تمرینات حسی حرکتی  به‌صورت پیشرفته و تخصصی می‌رسد. این تمرینات به کودک شما کمک می‌کند تا بتواند بین حرکت دست‌وپا هماهنگی برقرار کند و سرعت پردازش اطلاعات در کودک افزایش پیدا کند. تمرینات  حسی کاردرمانی که در بهترین کاردرمانی حسی حرکتی در تهران انجام می‌شود شامل موارد زیر است:

  • شن‌بازی

برای تحریک حس لامسه  در اختلال حسی حرکتی می‌توان از شن‌بازی استفاده کرد. برای انجام این کار از کودک بخواهید دست‌ها یا پاهای خود را در شن فروببرد و با شن‌ها بازی کند. علاوه بر این برای افزایش هیجان بازی می‌توانید بعضی از وسایل بازی او را در شن‌ها پنهان کنید و از او بخواهید آنها را پیدا کند.

  • گل‌بازی

یکی دیگر از تمرینات کاردرمانی حسی حرکتی در تهران انجام گل‌بازی و ساختن اشکال مختلف با گل است. غلتاندن گل و بازی با آن  برای کودک بسیار مناسب است.

انواع تمرینات حسی حرکتی - کاردرمانی حرکتی
مرکز اتیسم در تهران
  • ماساژ پا

برای تصویرسازی مناسب  از پاها در ذهن کودک می‌توانید ماساژ پاهای کودک را در تمرینات کاردرمانی حسی حرکتی در تهران امتحان کنید.

  • بالا و پایین پریدن روی ترامپولین

بالا و پایین پریدن روی ترامپولین یکی از بهترین تمرینات حرکتی است که برای کودکان بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است.

  • آب‌بازی

تمامی بچه‌ها آب‌بازی‌کردن را دوست دارند؛ بنابراین می‌توانید از این بازی برای  بهبود حرکات دست و بهبود رشد حسی کودک استفاده کنید. علاوه بر این برای هدفمندتر کردن بازی می‌توانید از کودک بخواهید ظروف اسباب‌بازی خود را در حین آب‌بازی بشوید.

  • نقاشی انگشتی

نقاشی انگشتی یکی از بازی‌های محبوب در میان کودکان است که به‌عنوان یک تمرین کاردرمانی حسی حرکتی در تهران نیز شناخته می‌شود. در این بازی کودک انگشت خود را درون رنگ فرومی‌برد و با انگشت خود نقاشی می‌کشد. انجام این بازی به شناخت انگشتان، افزایش تمرکز و هماهنگی و رشد انگشت اشاره کمک شایانی می‌کند.

اختلال یکپارچگی حسی چیست؟ - کاردرمانی پازل

درمان اختلالات حسی از طریق بازی

ما در مرکز پازل پیش از انجام هرگونه کاردرمانی حسی حرکتی در تهران از خانواده‌ها می‌خواهیم کودک خود را نزد متخصصین این حوزه ببرند و با مشورت او روند درمان را آغاز کنند. متخصصین مربوطه ابتدا اختلال حسی کودک را شناسایی می‌کنند و سپس متناسب با نوع اختلال روش‌های درمانی مختلف را به خانواده‌ پیشنهاد می‌کنند. بهترین کاردرمانی غرب تهران معمولاً برای درمان اختلالات حسی از بازی‌های ساده و چالش‌برانگیز کودکانه استفاده می‌کند. تمامی کودکان در زمان بازی‌کردن  نیاز‌های حسی، درکی، شناختی، حرکتی و اجتماعی خود را بر طرف می‌کنند و انرژی خود را با بازی‌کردن با اشیا تخلیه می‌کنند. علاوه بر این کودک به شکل فعالانه‌ای بازی‌ها و فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد؛ به همین دلیل بازی‌کردن بهترین راهکار درمان اختلالات یکپارچگی حسی در کودکان است. در درمان اختلالات حسی با بازی کودک مسیر درمان را با لذت طی می‌کند و اهداف کاردرمانی حسی حرکتی در تهران نیز به‌آسانی محقق می‌شوند.

پازل؛ بهترین کاردرمانی حسی حرکتی در تهران

ما در تیم پازل مشکلات خانواده‌ها و کودکان با شرایط ویژه را می‌دانیم و سال‌ها است که با کادر مجرب و باتجربه خود افتخار خدمت‌رسانی به آنها را داریم. تجربه ما در تیم پازل نشان می‌دهد که هر چه زودتر روند درمان این کودکان طی شود احتمال بهبود آنها افزایش خواهد یافت؛ بنابراین نسبت به رفتارها و واکنش‌های فرزند خود بی‌تفاوت نباشید و اگر رفتار غیرعادی را در او مشاهده کردید حتماً با متخصص مربوطه در میان بگذارید. اگر به دنبال بهترین کاردرمانی حسی اوتیسم یا بهترین کاردرمانگر اتیسم در تهران، بهترین کاردرمانی ذهنی در تهران هستید همین حالا با ما در مجموعه پازل تماس بگیرید.